پایگاه اطلاع رسانی دکتر فردین احمدی

مدیر مسئول انتشارات بین المللی حوزه مشق

index
قلم شما

چاپ کتاب شعر – مراحل چاپ کتاب

چاپ کتاب شعر – مراحل چاپ کتاب

کتاب های شعر طرفداران زیادی داند و می توان گفت که در هر خانه ای پیدا می شوند. در این بخش به نحوه چاپ کتاب شعر خواهیم پرداخت.

جایگاه شعر در بین مردم ایران

با توجه به ادبیات غنی فارسی، شعر همیشه در بین ایرانیان از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است. کشور ایران دارای شاعران بسیار مطرح در سبک های گوناگون است، که در هر مقطع تاریخی طرفداران خود را داشته و بسیاری از آن ها همچون مولانا، سعدی، حافظ، عطار نیشابوری و بسیاری دیگر همچنان با گذشت چندین قرن به عنوان شاعران بزرگ و صاحب سبک ایران معرفی می شوند. البته امروزه به دلیل تغییر در سبک گفتار و سلیقه عموم مردم، کمتر اشعاری مشابه با سبک این شاعران نامدار در بازار نشر به چشم می خورد. اما همچنان شاعران ارزنده ای در کشور مشغول به فعالیت هستند.

اگر شما نیز شاعر هستید و در این زمینه استعداد دارید، برای ماندگاری اشعار خود باید آن ها را به چاپ برسانید. چاپ کتاب شعر به شما کمک می کند تا اشعار خود را از گزند سودجویان حفظ کرده و آن ها را به صورت رسمی ثبت کنید. موارد بسیار زیادی مشاهده شده است که شاعران نوپا با انتشار بخشی از اشعار خود در فضاهایی همچون فضای مجازی آن ها را برای همیشه از دست داده اند. حتی بسیاری از ترانه ها بدون کسب اجازه از شاعر مورد استفاده قرار می گیرند. پس بهتر است هرچه زودتر اقدام به چاپ اشعار خود کنید.

 

آیا اشعار شما مناسب چاپ هستند؟

لازم به ذکر است که مراحل چاپ کتاب شعر تفاوت خاصی با سایر کتاب ها ندارد. در این بخش شما را راهنمایی می کنیم تا بتوانید اشعار خود را راحت تر به کتاب تبدیل کرده و آن ها را به مردم عرضه کنید.

شاید فکر کنید تنها اشعاری با سبک های قدیمی مورد توجه مخاطبین قرار می گیرد و اشعار شما ارزش چاپ شدن را ندارند. اما باید بدانید که کاملا در اشتباه هستید. اشعار امروزی اغلب در قالب شعر نو سروده می شوند و بسیاری از آن ها طرفداران زیادی دارند. اگر اشعار شما دارای معنا و مفهوم باشند، سبک آن ها چندان مورد توجه مخاطب نخواهد بود. اشعار اصولا احساس مخاطب را درگیر می کنند. اگر بتوانید نظر مخاطب را به کارهای خود جلب کنید، قطعا موفق خواهید بود. در این راستا بهتر است در ابتدا اشعار خود را برای اقوام و دوستان بخوانید تا با سلایق و بازخوردهای متفاوت رو به رو شوید. این کار کمک بزرگی به شما خواهد کرد. البته ممکن است بسیاری از این افراد ملاحظه شما را کنند و نظر واقعی خود را اعلام نکنند. از آن ها بخواهید که تعارف را کنار بگذارند.

مراحل چاپ کتاب شع

پس از اینکه تصمیم به چاپ کتاب شعر خود گرفتید، به دنبال یک انتشارات معتبر بروید. پروانه نشر، نمونه کارهای با کیفیت و قیمت مناسب می توانند رزومه خوبی برای یک انتشارات معتبر به شمار روند. پس از انتخاب انتشارات و عقد قرارداد همکاری، اشعار خود را در اختیار انتشارات قرار دهید. بسته به نوع قرارداد می توانید کتاب را با هزینه شخصی خود و یا با هزینه انتشارات به چاپ برسانید. البته چاپ کتاب افراد تازه کار با هزینه ناشر ریسک بزرگی است که اغلب ناشران از آن استقبال نمی کنند. بهتر است در ابتدا کتاب شعر خود را با تیراژ پایین به چاپ برسانید تا با سلیقه مخاطب آشنا شوید. امکان دارد که کتاب با استقبال کافی مواجه نشود و شما با ضرر مالی مواجه شوید. اما اگر تعداد تیراژ پایین باشد، امکان ضرر مالی کمتر خواهد بود.

پس از اینکه اشعار خود را در اختیار انتشارات قرار دادید، بقیه کارها از قبیل تایپ، صفحه آرایی، طراحی جلد، اخذ مجوزهای لازم همچون فیپا، شابک و مجوز وزارت ارشاد و در نهایت چاپ کتاب بر عهده انتشارات خواهد بود.

مدت زمان اخذ مجوز وزارت ارشاد برای کتاب های مختلف متفاوت است. برای چاپ کتاب شعر و داستان سخت گیری های بیشتری نسبت به سایر کتاب ها وجود دارد و اخذ مجوز آن ها ممکن است تا 3 ماه به طول انجامد.

روابط عمومی انتشارات حوزه مشق
۰۹۳۹۳۳۵۳۰۰۹
۰۹۱۹۱۵۷۰۹۳۶

0 بازدید
تصویر نویسنده
فردین احمدی

فردین احمدی دکتری فلسفه تعلیم وتربیت و برنامه ریزی و دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث از دیار استان زنجان و در استان تهران دوران کودکی و نوجوانی را سپری و درحال حاضر در شهر کرج زندگی می کند. ایشان معلم دانشگاه و کارمند آموزش و پرورش می باشد. یکی از موفق ترین کار آفرینان جوان در عرصه فرهنگ و هنر است.فعال رسانه از دیگر فعالیت های ایشان است که طی این سالها یادداشت ها و مطالب متعددی در رسانه های معتبر منتشر شده است. کتب و مقالات قابل توجهی از ایشان به انتشار رسیده است. در حال حاضر جوانترین ناشر کشور ایران و یکی از موفق ترین مدیران نشر در کشور ایران یعنی انتشارات بین المللی حوزه مشق می باشد.

یک نظر برای “چاپ کتاب شعر – مراحل چاپ کتاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *