پایگاه اطلاع رسانی دکتر فردین احمدی

مدیر مسئول انتشارات بین المللی حوزه مشق

index
اخبار

روستای بیدگنه ملارد را بیشتر بشناسیم

به نقل از سایت دریا کنار

۱۴۰۱/۱۱/۱

بیدگنه نام روستایی در جنوب غربی ملارد است.

بد نیست بدانید که قدمت بیدگنه به حدود ۷۰۰ سال می رسد

روستای بیدگنه ملارد را بیشتر بشناسیم :

بیدگنه نام روستایی در جنوب غربی ملارد است.

بد نیست بدانید که قدمت بیدگنه به حدود ۷۰۰ سال می رسد.

قپچاق، اسفندآباد و حصار شال پوش روستاهای همجوار بیدگنه هستند. امامزاده قاسم و کوه کیکاوس که در ضلع جنوب غربی روستا واقع شده اند از اماکن باستانی روستا هستند.

فاصله تخت رستم با تخت کیکاوس یا کوه کیکاوس در حدود ۱۲ کیلومتر است.

نقل است که این مکان جهت برگزاری آئین های مذهبی در دوران باستان ساخته شده و مشتمل بر سه بنا است که هر سه در پای یک تپه بلند به ارتفاع ۱۰۰ متر قرار گرفته اند.

تپه به شکل تیغهای است که در دشت پیش رفته و در نوک آن سکویی به شکل ذوزنقه به اضلاع ۱۰ و ۱۱ و ۸ متر وجود دارد؛ و دسترسی بدان از طریق راهی عریض در دل کوه که به قسمت جنوب سکو منتهی می شود، امکانپذیر است.

این بنا از سنگ هایی که با ملات مخصوصی از گچ به هم متصل شده اند، ساخته شده است. چهار طاقی تخت کیکاوس در پای بنا قرار دارد و نقشه آن به شکل مربع است.

از جوانان موفق این روستا می توان از دکتر فردین احمدی،مدیر مسئول و صاحب امتیاز انتشارات بین المللی حوزه مشق،معلم دانشگاه،نویسنده و پژوهشگر،فعال رسانه و کار آفرین عرصه فرهنگ و هنر اشاره کرد.

دکتر فردین احمدی بخش عمده ای از دوران کودکی تا جوانی خودش را در این روستا سپری کرد .متاسفانه مسئولین و برخی ریش سفیدان این محله بدلیل تنگ نظری و بخل بجای استفاده از ظرفیت این جوان تمام تلاششان این شد که این نخبه ملی را بای کد کنند اما به این نکته توجه نکردند که عزت و ذلت دست خدای متعال است.

مناطق دیدنی و گردشگری روستای بیدگنه که شامل کوه تخت کیکاووس و امامزاده قاسم(ع) و درخت کهنسال بنه(پسته کوهی) بود.

تخت کیکاووس یک توده صخره ای آذرین است که ارتفاع آن از سطه آبهای آزاد ۱۳۱۸ متر و ارتفاع آن از زمین پای کوه حدود ۱۰۰ متر می باشد.

جنس سنگهای آن از نوع آندزیت میباشد. تخت کیکاووس مشرف به دشت پهناور ملارد بوده و بر فراز این کوه چشم انداز زیبایی از روستای بیدگنه و دشت پهناور ملارد با باغ های زیبای آن دیده می شود. تخت کیکاوس از نظر تاریخی و باستانی نیز اهمیت دارد ، در دوران باستان تا دوره ساسانی مراسم آیینی و مذهبی بر فراز این کوه برگزار می شده است.

۱۵-۱۰ دقیقه زمان می برد که شما از کنار امامزاده قاسم (ع) به قله برسید. امامزاده قاسم (ع) از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) می باشد که یکی از زیارتگاههای مهم منطقه است.

بخشی از معماری بنای آرامگاه مربوط به دوره ایلخانی می باشد که در سالهای اخیر بازپیرایی شده است. در همسایگی امامزاده قاسم(ع) ، یک درخت کهنسال بنه (پسته کوهی)وجود دارد که سن آن را نزدیک ۴۵۰ سال برآورد کرده اند که این تک درخت کهنسال مورد احترام مردم بوده و بر شاخه های آن پارچه های را می بینیم که برخی از افراد گره زده اند.

در گویش محلی مردم به این درخت ، سقز می گویند ف چرا که شیره ای که از تنه این درخت خارج می شود بعنوان سقز جویدنی استفاده می شود. این درخت در کوههای زاگرس بویژه در استانهای ایلام،کرمانشاه دیده میشود.  تخت کیکاووس کوهی صخره ای است به شکل مخروطی و از سنگهای آذرین تشکیل شده است.

در بالای این کوه آثار معماری مشاهده می شود که نشان می دهد در دوران تاریخی در این کوه قلعه ای وجود داشته است در دامنه کوه تخت کیکاووس امامزاده قاسم قرار دارد.

این بنا در دوران ایلخانی بنا شده ولی در دوران اخیر نوسازی و بازسازی شده و بنای اصل آن با نمای آجری جدید پوشیده شده است. در این بنا آجر هائی وجود داشت که دارای مهرهای دوره ایلخانی است.

227 بازدید
تصویر نویسنده
فردین احمدی

فردین احمدی دکتری فلسفه تعلیم وتربیت و برنامه ریزی و دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث از دیار استان زنجان و در استان تهران دوران کودکی و نوجوانی را سپری و درحال حاضر در شهر کرج زندگی می کند. ایشان معلم دانشگاه و کارمند آموزش و پرورش می باشد. یکی از موفق ترین کار آفرینان جوان در عرصه فرهنگ و هنر است.فعال رسانه از دیگر فعالیت های ایشان است که طی این سالها یادداشت ها و مطالب متعددی در رسانه های معتبر منتشر شده است. کتب و مقالات قابل توجهی از ایشان به انتشار رسیده است. در حال حاضر جوانترین ناشر کشور ایران و یکی از موفق ترین مدیران نشر در کشور ایران یعنی انتشارات بین المللی حوزه مشق می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *