پایگاه اطلاع رسانی دکتر فردین احمدی

مدیر مسئول انتشارات بین المللی حوزه مشق

index
اخبار

نگاهی به روستای مذهبی و گردشگری زاغج

به نقل از اعتلای ایران

 

۲بهمن ۱۴۰۱

زاغج، روستایی از توابع بخش بزینه‌رود شهرستان خدابنده در استان زنجان ایران است.

این روستا در استان زنجان واقع در شهرستان خدابنده یا قیدار در بخش بزینه رود با بیش از ۳۰۰ خانوار می باشد.

گفتنی است جمعیت قابل توجهی از ساکنین این روستا در طول دو دهه گذشته به شهرستان های استان قزوین،تهران و کرج کوچ کرده اند.

روستای زاغج یکی از روستاهایی بزرگ بخش بزینه رود موقیعت جغرافیایی 40 کیلومتری خدابنده و15 کیلومتری بخش قرار دارد روستای زاغج باجمعیتی 1000نفری که بیشتر آنان به دامداری وکشاورزی مشغولند ویکی از روستاهای ولایت مدار که در زمان جنگ تحمیلی هشت سال دفاع مقدس با دادن 15 شهید گلگون کفن 20جانبازوحدود200رزمنده وایثارگر نقش زیادی در پیروزی بزرگ ملت ایران در طول این هشت سال دفاع مقدس داشت وبه برکت این انقلاب فرزندان زیادی درپست های مختلف انجام خدمت می کنند.

همچین یکی از نکات حائز اهمیت این روستا وجود استعداد های علمی و دیگر عرصه هاست. تعداد 25طلبه که از شاخص های آن میرزا رضا سبحانی رئیس دادگستری شماره 2تهران؛   سید مجید موسوی امام جمعه قروه همدان؛   تعداد 40نفر معلم فرهنگی که از میان آنها:

دکتر فردین احمدی مدیر مسئول انتشارات بین المللی حوزه مشق،معلم دانشگاه،کار آفرین عرصه فرهنگ و هنر،فعال رسانه نویسنده و پژوهشگر می باشد

و همچنین آقایان: اسداله آقا مراد رئیس اداره اوقاف خدابنده، اسماعیل صفرپور رئیس آموزش و پرورش بزینه رود، جمشید قربانی رئیس بنیاد شهید،سعید کرد بخشدار خدابنده،محمد کرد رئیس آموزش و پرورش سجاس،علی محمد خدابنده لو معاون شبکه بهداشت ودیگر عزیزان می باشد.

زاغج در مسیر چهار راه روستاهایی از جمله: محمد خلج، قجور،سقرچین،داش تپه و اورگنجه قرار دارد ودارای پست بانک،مدرسه ابتدایی وراهنمایی، مرکز خدمات جامع سلامت روستای زاغج, ورودی روستا باسکول 50 تنی ودستگاه بوجاری می باشد.

 

امامزاده حمزه روستای زاغج

زاغج یکی دیگر از روستاهای شهرستان خدابنده است که دارای امامزاده می باشد.

این آبادی در 22 کیلومتری سمت شمالی آن قرار دارد. شجره نامه صاحب قبور در آن معلوم نیست.  ساختمان آرامگاه از دو فضای مربع شکل تشکیل یافته وضلع هر کدام ازآنها 20/6 متر است، پیسازی و کرسی چینی با لاشه سنگ از نوع تراورتن اجرا گردیده و سپس با اجر ادامه یافته است.

تغییرات و تعمیراتی در سالهای اخیر انجام گرفته که از جمله آنها سیمانکاری نمای دیوارهای داخلی و دوخت و دوز ناشیانه قسمتی از دیوارهای خارجی با استفاده از آجرگری است.

سقف هردو فضا با استفاده از گنبد پوشانیده شده است. گنبدها بلافاصله بر جرزهای جانبی و تویزه ها استوار گشته و ارتفاع آن 5/4 متر از رقوم 802/2 متری قابل اندازه گیری می باشد. در فضای نخست یک قبر و در فضای دوم دو قبر دیده می شوند که به نظر می رسد دو قبر اخیر متعلق به بزرگان مذهبی و یا سیاسی بوده اند که با توجه به قداست امامزاده حمزه در آنجا دفن شده اند.

به هر تقدیر روی قبور با ضریح فلزی محافظت می شود که این ضریح فاقد ارزش تاریخی فرهنگی می باشد.  مطالعات انجام یافته در بنا از نظر تپولوژی،نوع قوسها و روش اجرا، این بنا را در ردیف بناهای دوران قاجار میتوان قرار دارد و قدمت آن را می توان متعلق به قرن 12 هجری قمری دانست.

روستای زاغج در عرصه ورزش هم دارای استعدادهای مطلوبی است که همه ساله رتبه های برتر کشوری را به دست می آورند.

شهدای این محل:  پیکر مطهر شهید «صفرعلی فیض بیگدلی» پس از 38 سال انتظار، با انجام آزمایش DNA شناسایی شد.

شهید صفرعلی فیض بیگدلی، سال 1309 در روستای زاغج از توابع شهرستان خدابنده استان زنجان به دنیا آمد و سال 1362 در جزیره مجنون عراق به شهادت رسید و اثری از پیکرش به دست نیامد.

پیکر مطهر شهید صفرعلی فیض بیگدلی سال 1395 به عنوان شهید گمنام در بخش بیارجمند شهرستان شاهرود استان سمنان تدفین و به خاک سپرده شده است.

31 بازدید
تصویر نویسنده
فردین احمدی

فردین احمدی دکتری فلسفه تعلیم وتربیت و برنامه ریزی و دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث از دیار استان زنجان و در استان تهران دوران کودکی و نوجوانی را سپری و درحال حاضر در شهر کرج زندگی می کند. ایشان معلم دانشگاه و کارمند آموزش و پرورش می باشد. یکی از موفق ترین کار آفرینان جوان در عرصه فرهنگ و هنر است.فعال رسانه از دیگر فعالیت های ایشان است که طی این سالها یادداشت ها و مطالب متعددی در رسانه های معتبر منتشر شده است. کتب و مقالات قابل توجهی از ایشان به انتشار رسیده است. در حال حاضر جوانترین ناشر کشور ایران و یکی از موفق ترین مدیران نشر در کشور ایران یعنی انتشارات بین المللی حوزه مشق می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *