پایگاه اطلاع رسانی دکتر فردین احمدی

مدیر مسئول انتشارات بین المللی حوزه مشق

index
قلم شما

مدیر برگزیده سال ۱۴۰۱ درباره نتایج شعار سال ۱۴۰۱ گفت/ نشر حوزه مشق

به نقل از خبرگزاری های تیتر یک،پیام‌ آشنا، دریا کنار ،اعتلای ایران :

 

نخبه جوان کشور در گفتگو با ما :

شعار سال ۱۴۰۱ در ادامه راه اقتصاد مقاومتی بود پژوهشگر جوان کشور گفت: حوزه دانش‌بنیان نیازمند کار جهادی است و دانش‌بنیان‌ها می‌توانند به حل مشکل اشتغال کمک کنند. به گزارش گروه استانی «تیتر یک»؛ فردین احمدی، پژوهشگر برتر کشور، نویسنده بیش از ۶۰ عنوان کتاب و مقاله و از نخبگان جوان و موفق کشور در گفتگو با خبرنگار ما گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی سال جاری را به نام «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» نام‌گذاری کردند.  وی ادامه داد: کشور ما از سال ۱۳۸۹ به سازکار تأیید شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت.

پس از سال ۱۳۹۲ به سرعت شرکت‌های دانش‌بنیان شکوفا شده و برکات زیادی را نصیب کشور کرد.  احمدی افزود: خواسته رهبری افزایش چند برابری تعداد شرکت‌های دانش بنیان و در نتیجه افزایش سهم اقتصاد دانش بنیان در تولید ناخالص ملی است.  این پژوهشگر تصریح کرد: چالش‌های شرکت‌های دانش بنیان به ساختاری و مفهومی تقسیم می‌شود.

چالش‌های ساختاری به سازکار مشخص و مرسوم این شرکت‌ها مانند نقدینگی، وثیقه و… بازمی‌گردد. چالش‌های مفهومی به سیاست‌گذاری، راهبری، آینده‌نگری، سهم در بازار جهانی و… بازمی‌گردد.  وی گفت: موضوع کپی عنوان دانش‌بنیان در سال‌های قبل رونق قابل قبولی داشت اما امروز برای کسب سهم مشخص از بازار جهانی قابل قبول نیست.

احمدی ادامه داد: با وضعیت کنونی در صورتی که روح حاکم بر دانش‌بنیان کشور چنین باشد‌، امید به حرکت سریع در حوزه دانش‌بنیان برای کسب جایگاه مطلوب در سطح جهانی محل چالش است و تحول رویکرد در حوزه دانش‌بنیان ضروری به نظر می‌رسد که به منظور این تحول باید حرکت از کپی مفهوم دانش‌بنیان به بومی‌سازی آن سوق پیدا کند تا بتوانیم به سرعت از مرحله کپی در بسیاری از موارد فاصله بگیریم.

این پژوهشگر افزود: حقیقت امر این است یکی از معضلات و چالش‌های کارآفرینان به ویژه قشر جوان، مدیران میانی می‌باشند که متأسفانه از توصیه‌های رهبری در عمل حقیقتاً دور هستند و به جای استفاده از ظرفیت نخبگان و افراد توانمند با روش‌های مختلف در تلاش هستند تا این قشر که سرمایه‌های حقیقی کشور می‌باشند، دچار یاس و ناامیدی شوند، این دست از عزیزان نه تنها کمکی نمی‌کنند بلکه سنگ‌اندازی می‌کنند.

 

وی بیان کرد: یکی از نکات جالب دیگر اینکه بعضا وقتی جلساتی همراه با مدیران میانی و ارشد شرکت می‌کنیم پر واضح است که مدیران ارشد از اصل چالش‌ها و مشکلات دور هستند و مدیران میانی اخبار آبکی و صرفاً مثبت را به آن‌ها انتقال می‌دهند و طوری جلوه می‌دهند که همه چیز گل و بلبل است. این جلسات حکم چکش‌کاری و شناخت معضلات و چالش‌ها است اما متأسفانه شرایط جلسات طوری که یا به شما بها نمی‌دهند یا بستری فراهم می‌کنند که اگر خلاف میل باطنی این دست از مدیران میانی حرکت کنید بعداً حساب شما با نکیر و منکر است.

احمدی گفت: با همه مواردی که عرض کردم چاره این چالش و گوش دادن حقیقی و اجرای فرمایشات رهبری در این فرمولی که خدمت شما می‌دهم می‌باشد: «همه نخبگان نمی‌توانند مدیر باشند اما همه مدیران باید نخبه باشند.»  این نخبه استانی ادامه داد: وقتی مدیری نخبه و توانمند باشد، ترسی از چیزی ندارد قطعاً در تلاش خواهد بود تا از ظرفیت همه استفاده کند اما اگر مدیری صرفاً صندلی مدیریتی را دوست داشته باشد، مشخص است که ناامیدی و یاس را به قشر کار آفرین انتقال خواهد داد.

وی افزود: دانش‌بنیان‌ها باید سه سؤال را جواب دهند؛ چه نیازی از شهرستان، چه نیازی از استان و چه نیازی از کشورمان را تأمین می‌کنند، ما در مجموعه انتشارات حوزه مشق ابتدا با بررسی که کردیم، متوجه شدیم در غرب استان تهران، ناشر فعال و قدرتمندی وجود ندارد، در گام بعدی متوجه شدیم در کل شهرستان‌های ایران یا ناشر فعال و کار بلدی وجود ندارد یا اگر هم هست به شدت ضعیف کار می‌کند که همین امر باعث سلب اعتماد اهالی فرهنگ و هنر شده و این طیف اولین گزینه برای همکاری را پایتخت ایران یعنی تهران می‌دانند اما این ابتدای راه بود. برای مثال نویسنده‌ای از سیستان و بلوچستان برای همکاری و چاپ کتاب خود به شهر تهران منطقه انقلاب می‌آید که کافی است یک بار به آنجا سر بزنید، بدترین اتفاقات مادی و معنوی که برای اهالی فرهنگ و هنر امکان دارد، بیفتد که در اینجا بحث ما این نیست، خلاصه به این می‌رسید که یک ایران و میدان انقلاب تهران برای چاپ کتاب وجود دارد.

مدیر مسئول انتشارات«حوزه مشق» تأکید کرد: با شناسایی شرایط موجود کارگروهی متشکل از نخبگان، پژوهشگران و کارآفرینان جوان و با تجربه را تشکیل دادیم و در سال ۹۹ هدف ما این شد که با برنامه‌ریزی‎‌هایی که انجام می‌دهیم ابتدا اصلاً لازم نباشد یک هنرمند یا اهل قلم برای همکاری هزینه‌های چند برابر و صرف زمان‌های زیادی را هزینه کند بلکه با فراهم ساختن بستری مناسب به جای صرف یک هفته زمان در عرض چند دقیقه انعقاد همکاری را داشته باشیم و سپس قدم بعدی ما این شد که در این سال شهرستان‌های غرب استان را کاملاً خودکفا کنیم که به لطف خدا انجام شد.

این پژوهشگر ادامه داد: برای سال ۱۴۰۰ هدف ما این شد نیاز حداکثری مخاطبان از سراسر ایران را تأمین کنیم، در این مسیر تنها نبودیم و‌ ایده و خلاقیت خودمان را در اختیار چند ناشر همکار قرار دادیم، به طوری که ۳ ناشر از ۱۰ ناشر پرکار کشور دقیقاً الگو‌برداری از مجموعه ما را سرلوحه خودشان قرار دادند و به یاری خدا در این سال با اختلاف رتبه اول در بین کلیه ناشران شهرستانی و همین طور جزء پنج ناشر پرکار کشور ایران را کسب کردیم.

وی بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ هدف ما در کنار کمیت ارتقای کیفیت و ارائه خدمات مختلف و در سطح استاندارد‌های جهانی بود که به لطف خدا، کار را به جایی رساندیم که از حیث کمیت امسال ۲ رتبه رشد داشتیم و به رتبه سوم در کل کشور دست پیدا کردیم، نا گفته نماند رتبه اول و دوم همکاران کتاب کار و کمک آموزشی می‌باشند که از اساس مجموعه حوزه مشق اصلاً تمایلی ندارد، به این بخش بپردازد.

احمدی افزود: در بخش کیفیت و سایر مسائل مربوط به این امر کاری کردیم که افراد سرشناس، رجال سیاسی، فرهنگی و علمی کشور‌های دیگر نیز پای مذاکره جهت همکاری با ما آمدند و خداروشکر عرض‌آوری خوبی را هم به ارمغان آوردیم و همچنین در اسفند امسال ناشر برگزیده کشوری شدیم که از دستان معاونت رئیس جمهور جایزه خودمان را دریافت کردیم.  این پژوهشگر تأکید کرد: در سال ۱۴۰۲ در تلاش هستیم تا نماینده شایسته‌ای از ایران در صنعت چاپ و نشر در میادین بین‌المللی باشیم تا در کنار همکاری با مراکز علمی و دانشگاهی و معتبر کشور‌های مختلف و عرض‌آوری و اشتغال‌زایی، بتوانیم کتاب‌های نویسندگان و پژوهشگران ایرانی را به مارکت جهانی صادر کنیم.

وی گفت: اعتقاد بنده به عنوان یک کارآفرین جوان در عرصه فرهنگ و هنر این است که حوزه دانش‌بنیان نیازمند کار جهادی است و دانش‌بنیان‌ها می‌توانند به حل مشکل اشتغال کمک کنند.

احمدی ادامه داد: اگر شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت شوند، می‌توانند حتی با راه‌اندازی کسب و کار‌های کوچک به ایجاد اشتغال و رفع مشکل بیکاری در جامعه کمک کنند، بنابراین شعار سال ۱۴۰۱ در ادامه راه اقتصاد مقاومتی بود.  این پژوهشگر بیان کرد: باید بر اهمیت توجه به بحث آموزش و فرهنگ‌سازی در زمینه دانش‌بنیان شدن صنعت تأکید کرد، رهبر معظم انقلاب از سال ۸۷ تاکنون شعار‌های سال را در حوزه اقتصادی بسیار هدفمند و دقیق انتخاب کردند.

با این حال بسیاری از سازمان‌ها پس از اعلام شعار سال برای تحقق اهداف موردنظر رهبری، تنها به برگزاری چند جلسه، نمایشگاه یا همایش اکتفا می‌کنند.  وی تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی، موضوعی است که چندین سال به صورت متوالی به عنوان بخش مهمی از شعار سال به آن تأکید شد و مقوله تولید هم در طول سال‌های اخیر بار‌ها مورد تأکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است، اما متأسفانه شاهد اقدامات اساسی از سوی سازمان‌ها برای تحقق این شعار‌ها نبودیم.

احمدی در خاتمه خاطرنشان کرد: امیدواریم سال پیش رو، سالی ویژه برای فعالین حوزه دانش‌بنیان و کارآفرینان جوان با تدابیر و مسئولین نظام باشد.  دکتر فردین احمدی یکی از مدیران موفق شرکت های دانش بنیان در عرصه فرهنگ و هنر که در سال ۱۴۰۱ موفقیت های چشم گیری را به دست آوردند.

4 بازدید
تصویر نویسنده
فردین احمدی

فردین احمدی دکتری فلسفه تعلیم وتربیت و برنامه ریزی و دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث از دیار استان زنجان و در استان تهران دوران کودکی و نوجوانی را سپری و درحال حاضر در شهر کرج زندگی می کند. ایشان معلم دانشگاه و کارمند آموزش و پرورش می باشد. یکی از موفق ترین کار آفرینان جوان در عرصه فرهنگ و هنر است.فعال رسانه از دیگر فعالیت های ایشان است که طی این سالها یادداشت ها و مطالب متعددی در رسانه های معتبر منتشر شده است. کتب و مقالات قابل توجهی از ایشان به انتشار رسیده است. در حال حاضر جوانترین ناشر کشور ایران و یکی از موفق ترین مدیران نشر در کشور ایران یعنی انتشارات بین المللی حوزه مشق می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *