پایگاه اطلاع رسانی دکتر فردین احمدی

مدیر مسئول انتشارات بین المللی حوزه مشق

index
قلم شما

اقتصاد کشور یکی از نقاط ضعف ماست_ نشر حوزه مشق

به نقل ازتیتر یک،اعتلای ایران،دریاکنار،پیام آشنا:

 

رهبر انقلاب اسلامی با تاکید بر این‌که «امسال نیز اقتصاد، مسئله اصلی کشور است»، شعار سال ۱۴۰۲ را «مهار تورم و رشد تولید» اعلام کردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیام نوروزی خود به مناسبت فرا رسیدن سال 1402 با در نظر گرفتن همه جهات بخصوص موضوع تورم بعنوان مشکل اصلی و همچنین تولید بعنوان یکی از کلیدهای نجات کشور از مشکلات اقتصادی، شعار سال ۱۴۰۲ را «مهارتورم و رشدتولید» اعلام کردند.  در پیام ایشان تذکرات و توصیه هایی دیده می‌شود از جمله: کارهای خوبی که در بخش اقتصاد انجام گرفته باید منجر به گشایش در زندگی و سفره مردم بویژه طبقات ضعیف شود واین موضوع هم جز با برنامه‌ریزی دقیق و استمرار این کارها، امکان پذیر نیست.

باید در ارزیابی‌ها، تلخی‌ها و شیرینی‌ها را کنار یکدیگر دید و مجموع آنها را محاسبه کرد.    مسئولان دولتی و همچنین فعالان اقتصادی، سیاسی و فرهنگی باید تمام تلاش خود را بکار گیرند تا با کاسته شدن تلخی‌ها و افزایش موفقیت‌ها، امسال یک سال شیرین برای ملت ایران باشد.   اگر دولت و مجلس و فعالان اقتصادی و گروه‌های مردمی جوان و پرانگیزه تمام تلاش خود را برحل مشکلات مردم قرار دهند، بسیاری از مسایل دیگر نیز حل خواهند شد.

از دیگر کارهای اساسی در کنار تولید، موضوع مهم سرمایه‌گذاری است که باید مسئولان دولتی و بخش خصوصی توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند.   باید مسئولان و فعالان اقتصادی و فعالان مردمی و فرهنگی و همچنین صداوسیما که وظیفه فرهنگ‌سازی را برعهده دارد، همه همت خود را بر این دوموضوع قرار دهند تا در درجه اول تورم مهار شود و کاهش یابد و در درجه بعد زمینه افزایش تولید فراهم گردد.

 

رهبری اول فروردین در حرم امام رضا بیاناتی ایراد کردند که برخی از نکات مهم آن اشاره می کنیم:  حرم رضوی برترین نقطه کشور عزیز ما است.   از همه کسانی که در مهار این بیماری عام (کرونا) تلاش کردند صمیمانه تشکر می‌کنم.   بحث امروز من عبارت است از تحول؛ تغییر حال و وضع.   ما تحول را از خدا می خواهیم و لکن خودمان هم تلاش کنیم.  من در گذشته چند بار در سخنرانی های عمومی راجه به تحول در کشور و نظام صحبت کردم.   این لازمه اهمیت مسئله است.  مسائل اساسی باید با افکار عمومی مطرح بشود.   تلاش ماست که موجب میشود خداوند تفضلاتش را شامل حال ما کند‌.

منظور دشمن از دگرگونی، تغییر هویت جمهوری اسلامی است.   مسائل اساسی باید با افکار عمومی مطرح شود. اگر افکار عمومی از یک فکر استقبال نکند، آن فکر به عمل نمی‌رسد و بعد هم فراموش می‌شود.   دشمن با تکرار نام امام خمینی مخالف است.  استکبار خواستار حکومتی است که با آن بتواند کشور را غارت کند.  دشمنان با تکرار نام امام خمینی(ره) مخالفند؛ با برگزاری مراسم ۲۲ بهمن مخالفند  استکبار در ایران خواستار یک حکومتی است که او را تهدید و یا تطمیع کند تا بتواند کشور را غارت کند.   تغییر و تحولی که دشمنان جمهوری اسلامی مطرح می کند.

برخی در داخل حرف‌های دشمن را با تعبیرات دیگری بیان می‌کنند و از تغییر قانون اساسی و تغییر ساختار نظام حرف می‌زنند. برای انجام تحول به هوشیاری نیاز داریم. بعضی ها دوستدار نظام هستند اما گاهی بی دقتی میکنند و به نقاط قوت ضربه وارد می‌کنند.  تعریف رهبر انقلاب از «تحول» مراد از دگرگونی تغییر بخش ها و نقاط معیوب چه در نظام اسلامی و چه جامعه ایرانی است.  ضعف های نظام و جامعه باید شناسایی و اصلاح شوند و تبدیل به قوت شوند ملت ایران به خود و توانایی های خود اعتماد دارد برای تحول به اعتماد به نفس ملی و هوشیاری نیاز داریم برخی ها بی دقتی می کنند و به نقاط قوت ضربه می زنند باید دقت کرد و به نقاط قوت نظام و جامعه ضربه وارد نکرد باید نقاط قوت جامعه را شناسایی کنیم.

هدف دشمن تبدیل مردم سالاری اسلامی به یک حکومت باب میل استکباری است. اگر هوشیار نباشیم ممکن است بعنوان تحول به نقاط قوت خودمان ضربه بزنیم.  بعضی هستند، دلسوز نظام، علاقه‌مند به انقلاب، گاهی برای اینکه یک حرکت مثبتی را انجام دهند بی‌دقتی می‌کنند و به نقاط قوت ضربه وارد می‌کنند. توقع من از شما جوانان عزیز بالاست.    جامعه اسلامی ما بنیه درونی قوی و مستحکمی دارد.  یکی از مهم ترین نقاط قوت ملت ایران و جامعه اسلامی ما این است که جامعه اسلامی ما، بنیه درونی قوی و مستحکمی دارد.

این استحکام بنیه نظام اسلامی ناشی از ایمان است. مردم ایران مردم مومنی هستند. حتی آن افرادی که ممکن است پایبندی ظاهری‌شان به برخی مسائل ضعیف باشد لکن ایمان قلبی‌شان به قرآن و خدا و ائمه اطهار بالاست. این باعث شده ملت ایران دچار یک استحکام درونی باشد. اولین نشانه این مساله، پیروزی پی در پی ملت ایران بر زنجیره خصومت‌های مستمر است. شما کدام ملت را در دنیا می شناسید که بتواند در برابر این همه تهاجم مقاومت کند و به زانو در نیاید؟

غلبه ملت ایران بر زنجیره خصومت‌های پی‌درپی چند ساله نشان از استحکام است. نشانه دیگر قوت ملت ایران، پیشرفت ملت ایران است. دشمن از تکرار و بیان این مسائل بشدت ناراضی است اما واقعیت است. ما پیشرفت هایی که کردیم که تمام این ها در دوران تحریم و محاصره اقتصادی به دست آمد.آمریکایی ها گفتند فشار اقتصادی که روی ایران گذاشتیم بی سابقه است. با همه دروغ گویی شان این حرف شان درست بود. با همه این مشکلات ملت ایران در علم و دانش و فناوری پیشرفت کرد. در نانو، زیست فناوری و سلامت. در بخش هسته ای، دفاعی و … دنیا ما و دانشمندان جوان ما را تحسین کرد. پیشرفت در حوزه زیرساخت های کشور، در آب رسانی و سد سازی، در ساخت پالایشگاه و بیمارستان که بسیاری از آنها در همین سال 1401 بدست آمده است. در پارس چنوبی که صفر تا صد یکی از فاز های آن ایرانی است.

 

توقع من از جوانان خیلی زیاد است باید روی شناسایی نقاط قوت کار کنید.  یکی از مهمترین نقاط قوت ملت ایران و جامعه اسلامی ما این است که بنیه درونی جامعه اسلامی ما قوی و مستحکم است یکی از نشانه های استحکام جامعه اسلامی ایران، غلبه ملت ایران بر زنجیره خصومت های پی در پی چند ده ساله است ملت در برابر کودتا، تحریم و تهدید و فشارهای سیاسی و تهاجم رسانه ای توانسته بایستد تهاجم رسانه ای که برای ایران هراسی و انقلاب هراسی در دنیا راه انداخته اند بی سابقه است چنین چیزی اصلا سابقه نداشته است بنیه ملت ایران یک بنیه بسیار قوی است.

رابطه ما با غربی‌ها ضعیف شد اما رابطه خودمان با آسیا را صد در صد ارتقا دادیم.  در بخشی از پیمان‌های مهم منطقه‌ای عضو شدیم. با اروپا قهر نیستیم، حاضریم با هر کدام از دولت‌های اروپایی که کورکورانه از سیاست‌های آمریکا پیروی نکنند، ارتباط داشته باشیم. کسانی که در داخل مثلاً از تغییر قانون اساسی می‌گویند همان حرف بیگانگان را می‌زنند

 

دموکراسی غربی دموکراسی دروغ و فریب است   دشمنان نظام اسلامی هم می‌گویند دگرگونی؛ اما آنچه مورد نظر آنان است درست نقطه مقابل آن چیزی است که مورد نظر ماست. هدف دشمنان حذف تمام چیزهایی است که مردم را به یاد اسلام ناب و انقلاب می‌اندازد. با کشورهای اروپایی که از سیاست‌های کورکورانه آمریکا تبعیت نکنند کار خواهیم کرد.   نظام جمهوری اسلامی است؛ نه جمهوری باید ضربه ببند نه اسلامی.اقتصاد کشور یکی از نقاط ضعف ماست.  تحول ناظر به تغییر نقاط ضعف است. مهم‌ترین مشکل اقتصاد ما تصدی‌گری افراطی دولتی است. بخش‌های مهم اقتصاد باید در اختیار مردم باشد. شرکت‌های شبه دولتی نباید با بنگاه‌های خصوصی رقابت کنند. دولت باید تصدی‌گری و دخالت را کم کند و نظارت را زیاد کند.

آمریکایی ها و اروپا فشار آوردند تا ایران منزوی شود. بیشتر از همه پیشرفت های ایران در دوران تحریم و فشارهای اقتصادی بود پیشرفت های ایران در حوزه سلامت از بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان بهتر بود همه دشمنان به پیشرفت های ایران در حوزه دفاعی اعتراف می کنند برای اینکه یک آتویی از ایران داشته باشند دانشمندان دنیا دانشمندان ما را تحسین کردند آمریکایی ها و اروپا فشار آوردند تا ایران منزوی شود.

به مسئولان توصیه میکنم راه های مشارکت مردم را در اقتصاد پیدا کنند. هر جا مردم وارد شدند ما پیروز شدیم.  اقتصاد مقاومتی درون‌زا و برونگرا است.  قوت بنیه‌ی نظام اسلامی ناشی از ایمان ملت ایران است. تاکید رهبر انقلاب بر علاج وابستگی اقتصاد کشور به نفت خام و دلار. قانون گذاری باید سنجیده تر از امروز انجام شود.   در جنگ ترکیبی حمله نظامی نیست؛ حمله دشمن به باورهای دینی و سیاسی است. دولت باید تصدی گری را کم و نظارت را زیاد کند. بخش‌های مهم اقتصاد باید در اختیار مردم باشد  دولت باید تصدی‌گری را کم کند و نظارت را زیاد کند دولت با دقت و نظارت لازم، مدیریت‌های اقتصادی را باید به مردم بسپارد. عیب بزرگ دیگر اقتصاد ما صادرات نفت خام است. ما باید بند ناف اقتصاد را از صادرات نفت خام ببریم.  یکی دیگر از عیوب اقتصاد ما وابستگی به دلار است.

ما به رشد اقتصادی مستمر و سریع نیازمندیم. توصیه می‌کنم که راه‌های مشارکت عموم مردم در عرصه اقتصادی را مشخص کنند.  یکی از مشکلات کشور ما کم تحرکی در تجارت خارجی است.  ما می توانیم تجارت خارجی را افزایش بدهیم ما امروز تحرک مان در تجارت خارجی کم است و روش های ما بعضا روش های نادرستی است که نیاز به تحول دارد کسری بودجه یکی از بلاهای بزرگ اقتصادی است که نباید شاهد آن باشیم.

یک جاهایی اغماض و گذشت لازم است. سر یک اختلاف کوچک یقه همدیگر را می گیریم. ممکن است دو نفر در یک مساله سیاسی اختلاف نظر داشته باشند، چرا باید در جامعه اختلاف و دو قطبی ایجاد شود؟*  یک توصیه مهم من به همه کسانی که توانایی سخن گفتن با مردم را دارند و رسانه در اختیار دارند، امید آفرینی است. دشمن سعی میکند جوان های ما را ناامید کند. مسائل امیدزا در کشور کم نیست.همه موظفند امیدآفرینی کنند.

امیدآفرینی، خود فریبی نیست. ضعف ها باید بیان بشود و اشکالی هم ندارد. وضع ما امروز وضع خوبی است و این نباید فراموش شود. درست عکس وضعیت ما را امروز در این منطقه دشمن سرسخت ما یعنی امریکا دارند. سیاست ما روشن است اما امریکایی ها متحیرند که چه کار کنند.

فردین احمدی، پژوهشگر برتر کشور، نویسنده بیش از ۷۰ عنوان کتاب و مقاله و از نخبگان جوان کشور در گفتگو با خبرنگار ما گفت: با تدبر در سخنان رهبری در لحظه سال تحویل و همین‌طور حرم امام رضا (ع)؛ در هدایت اقتصادی نظام جمهوری اسلامی، به دو مسأله مهم و سرنوشت‌ساز در حکمرانی مطلوب اقتصادی اشاره داشتند که مهار تورم و رشد تولید بود.

احمدی بیان کرد: تورم یکی از دلایل اثرگذار بر توزیع نابرابر درآمد و ثروت، فشار اقتصادی بر دهک‌های ضعیف جامعه، بروز نااطمینانی در اقتصاد، کاهش افق‌های سرمایه‌گذاری و در پی آن کاهش رشد اقتصادی است.وی ادامه داد: تورم بالا و بی‌ثبات، علاوه بر آثار زیان‌بار که ذکر شد، موجب خدشه‌دار شدن اعتبار سیاست‌گذاران کلان اقتصادی به ویژه بانک مرکزی شده و تداوم آن می‌تواند موارد حاد بی‌ثباتی سیاسی را در کشور رقم زند.

این مدرس دانشگاه افزود: با توجه به مضرات تورم، شناخت عوامل مؤثر بر بروز تورم و راهکار‌های مقابله با آن نه تنها منجر به گسترش و بسط عدالت اجتماعی در جامعه می‌شود، بلکه گامی مهم در جهت ثبات اقتصادی و ایجاد شرایط مناسب برای رشد و توسعه پایدار است.

این پژوهشگر تصریح کرد: منطبق بر تئوری‌های اقتصادی، می‌توان علل تورم در ایران را از سه منظر مورد توجه قرار داد:

۱. فشار تقاضا، مانند افزایش عرضه پول و سیاست‌های انبساط مالی به ویژه کسری بودجه دولت.

۲. فشار هزینه، مانند شوک‌های طرف عرضه، افزایش دستمزد و سایر نهاده‌های تولیدی به ویژه حامل‌های انرژی، کاهش ارزش پول و نیز کاهش بهره‌وری.

۳. عوامل ساختاری اقتصاد، مانند رشد نامتوازن بخش‌های مختلف اقتصادی، وابستگی درآمد‌های دولت به درآمد‌های ناشی از بخش نفت، کشش ناپذیری عرضه در بخش کشاورزی، ماهیت و پیامد‌های راهبردی صنعتی‌شدن با تکیه بر الگوی جانشینی واردات و محدودیت‌های موجود در عرضه نهاده‌های تولیدی مانند نیروی کار ماهر، مواد اولیه، حمل و نقل و انرژی و محدودیت‌های موجود در تجارت خارجی.  وی گفت: تورم، در اقتصاد ایران ساختار هزینه‌ای و درآمدی دولت به گونه‌ای است که وضعیت مالی دولت را با نوعی ابهام و بی‌ثباتی مواجه می‌سازد

در کشور‌های با درآمد سرانه متوسط به بالا که ایران نیز جزء این دسته است، شاخص‌های اظهار نظر و پاسخگویی، کارآمدی دولت، ثبات سیاسی و کنترل فساد، تأثیر مثبت و معنی‌داری روی رشد تولید سرانه داشته و از این رو پیشنهاد می‌شود دولت نهایت تلاش خود را برای بهبود شاخص‌های مرتبط با این موارد به عمل آورد تا به تدریج تأثیر مثبت آن‌ها بر رشد تولید سرانه مشاهده شود.

هر چند بهبود شاخص‌های حکمرانی می‌تواند به رشد اقتصادی بلندمدت کمک کند، اما شوک‌های بیرونی مثل کاهش قیمت نفت و به تبع آن کاهش درآمد‌های حاصل از صادرات نفت یا تحریم‌های اقتصادی و سیاسی نیز می‌تواند به شدت بر روند سرمایه‌گذاری و رشد تولید سرانه در کشور تأثیر منفی بگذارد. از این رو برنامه‌ریزی مبتنی بر رشد اقتصادی درونزا برای مقابله با تهدیدات غیره منتظره مفید خواهد بود.

دکتر فردین احمدی از کار آفرینان جوان و  موفق در حوزه مشاغل دانش بنیان هستند که در سال ۱۴۰۱ موفقیت های ارزنده ای را به دست آوردند.

 

 

4 بازدید
تصویر نویسنده
فردین احمدی

فردین احمدی دکتری فلسفه تعلیم وتربیت و برنامه ریزی و دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث از دیار استان زنجان و در استان تهران دوران کودکی و نوجوانی را سپری و درحال حاضر در شهر کرج زندگی می کند. ایشان معلم دانشگاه و کارمند آموزش و پرورش می باشد. یکی از موفق ترین کار آفرینان جوان در عرصه فرهنگ و هنر است.فعال رسانه از دیگر فعالیت های ایشان است که طی این سالها یادداشت ها و مطالب متعددی در رسانه های معتبر منتشر شده است. کتب و مقالات قابل توجهی از ایشان به انتشار رسیده است. در حال حاضر جوانترین ناشر کشور ایران و یکی از موفق ترین مدیران نشر در کشور ایران یعنی انتشارات بین المللی حوزه مشق می باشد.

یک نظر برای “اقتصاد کشور یکی از نقاط ضعف ماست_ نشر حوزه مشق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *