پایگاه اطلاع رسانی دکتر فردین احمدی

مدیر مسئول انتشارات بین المللی حوزه مشق

index
یادداشت ها

 نخبگان نمی توانند مدير باشند اما مديران باید نخبه باشند

به نقل از تیتر یک:

۴ دی ۱۴۰۱

بی توجهی به نخبگان؛ فرار مغزها فردین احمدی گفت: اشتغال به كارهای اجرايی ساده كه در توان هر فردی است، نياز به نخبگی ندارد و زمينه ايجاد ياس در نخبگان را فراهم می سازد.

بی توجهی به نخبگان؛ فرار مغزها  به گزارش گروه دانش “تیتریک”؛ فردین احمدی، پژوهشگر برتر کشور، مدرس دانشگاه و نویسنده بیش از ۶۰ عنوان کتاب در گفتگو با خبرنگار “تیتریک” در خصوص فرار نخبگان از کشور گفت:

حقیقت امر این است تمام نخبگان نمی توانند مدير باشند اما تمام مديران باید نخبه باشند.  وی ادامه داد: یاس، ناامیدی، بی انگیزگی و فرسایش فكری علمی نخبگان، زمانی ايجاد می شود كه درگير كارهای اجرايی ساده پيش پا افتاده شوند، چيزی كه در حال حاضر اتفاق می افتد، همين است.

 

احمدی افزود: مسئولان با این کار صرفا انگیزه نخبگان را کاهش می دهند که این برخلاف فرمایش ارزشمند رهبر معظم انقلاب اسلامی که نخبگان در كشور باید احساس مفيد بودن کنند، است.  این پژوهشگر تصریح کرد: در این صورت است که این احساس مفيد نه تنها محقق نمی گردد بلکه به یاس و ناامیدی آنها می افزاید.

وی گفت: اشتغال نخبگان در مشاغل علمی، اجرايی يا مديريتی كشور، يكی از مهمترين موضوعات حال حاضر اين قشر در كشور است، چرا که اكثريت معضلات و مشكلات، برگرفته از اين موضوع است.

بی توجهی به نخبگان؛ فرار مغزها  احمدی ادامه داد: بسیاری از نخبگان كشور يا شغل مناسبی برای گذران زندگی و تأمين نيازهای ابتدائی خود ندارند يا اگر در جایی هم مشغول به كار هستند، در زمينه های غیر مرتبط با نیازهای اولویت دار جامعه بوده و یا مشغول به فعالیت های اجرایی و اداری ساده که انجام آن از عهده هر کسی بر می آید و تاثیر چندانی بر روند روبه رشد کشور ندارد، می باشد.

این نویسنده افزود: در زمینه های علمی، موضوع جذب ها در هيئت های علمی دانشگاه ها مطرح است كه متاسفانه چندان به عنصر نخبگی آنها در اين زمينه توجه نمی شود يا در مشاغل اداری كه معمولا مديران و مسئولان اعتماد لازم را به افكار نوظهور اين افراد نداشته و طرح ها و ايده های آنها را در امور اجرايی به کار نمی بندند،

بنابراین يكی از مهمترين موضوعات در رابطه با مشارکت نخبگان در جهت پيشرفت كشور جلوگيری از مهاجرت ها به خارج از كشور، به كارگيری موثر ها آنها در اين مسير است، چرا كه پيشرفت كشور به تاثيرگذار بودن افكار و ايده های نخبگان وابسته است همانطور كه رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: “موتور پيشرفت كشور در دست نخبگان است.”

وی تاکید کرد: نمی توانيم لزوم داشتن شغل مناسب براي نخبگان را انكار كنيم مگر تمامی امكانات رفاهی و نيازهای زندگی را برای آنها فراهم كنيم كه اين امر ميسر نيست.  احمدی بیان کرد: اشتغال به كارهای اجرايی ساده كه در توان هر فردی است، نياز به نخبگی ندارد و زمينه ايجاد ياس در نخبگان را فراهم می سازد كه مقام معظم رهبري هم به طور جدی به موضوع ياس در آخرين ديدار با نخبگان پرداختند و اثرات تخريب كننده و زيان بار آن را برشمرده اند.

این پژوهشگر گفت: اشتغال به مشاغل موثر سرنوشت ساز برای نخبگان علاوه بر ايجاد درآمدهای مكفی براي آنها اين فرصت را فراهم می سازد كه تفکرات و ايده‌های خود را در عمل بسازند و پياده نمايند كه اين موضوع نتيجه موفقیت را برای كشور و خود نخبگان فراهم می کند.

وی ادامه داد: اگر نخبگان را در مشاغل مرتبط يا تخصص هايشان به كار گيريم، نه تنها فرسايشی در پیش  نخواهد بود بلکه تفكرات و ايده های آن ها در مسير اقدام عمل هدايت خواهد شد يا به عبارت ديگر، جنبه كاربردی پژوهش های آنها به شدت افزايش می يابد.

احمدی افزود: همچنين روبرو شدن با نيازهای واقعی كشور و داشتن آمار و اطلاعات عملياتی، آنها را از  تفكرات دور از واقع يا غير مفيد دور مي سازد.   این مدرس دانشگاه تصریح کرد: به طور كلی تركيبی از عناصری همچون انگيزه، امكانات رفاهی، تخصص، پژوهش، كاربرد، اجرا و مديريت، بهترين فرمول برای نخبگان برتر كشور است.

وی بیان کرد: ضمنا نبوغ نخبگان محدود به رشته های تحصيلی و تخصصشان نيست بلكه اين نبوغ در تمامي زمينه ها قابل اعمال است چرا كه مغز متفكر نخبگی محدود و بسته نيست، قابل تسری به تمام موضوعات است. در واقع تحصيلات و پژوهش، اين مغز متفكر را پرورش می دهد تا در مقابل بسياری از موضوعات و چالش ها به فعاليت ذهنی و استنتاج بپردازد و مشكل را حل كند.

احمدی در خاتمه خاطرنشان کرد: اشتغال نخبگان جوان (البته نباید نخبگان را با پخمگان و جوان گرایی را با بچه بازی خلط کرد) در پست های كلان، خللی به مغز متفكرها وارد نشده بلکه قدرت استنتاج و تحلیل آنها در کنار کسب تجارب ارزشمند برای ادامه راه تقویت می شود و در نهایت با گذر زمان نخبگانی تربیت می شوند که تبدیل به یک اسطوره برای ملت شده و حسرت از دست دادن آنها تا ابد برای ایران باقی خواهد ماند.

6 بازدید
تصویر نویسنده
فردین احمدی

فردین احمدی دکتری فلسفه تعلیم وتربیت و برنامه ریزی و دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث از دیار استان زنجان و در استان تهران دوران کودکی و نوجوانی را سپری و درحال حاضر در شهر کرج زندگی می کند. ایشان معلم دانشگاه و کارمند آموزش و پرورش می باشد. یکی از موفق ترین کار آفرینان جوان در عرصه فرهنگ و هنر است.فعال رسانه از دیگر فعالیت های ایشان است که طی این سالها یادداشت ها و مطالب متعددی در رسانه های معتبر منتشر شده است. کتب و مقالات قابل توجهی از ایشان به انتشار رسیده است. در حال حاضر جوانترین ناشر کشور ایران و یکی از موفق ترین مدیران نشر در کشور ایران یعنی انتشارات بین المللی حوزه مشق می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *