پایگاه اطلاع رسانی دکتر فردین احمدی

مدیر مسئول انتشارات بین المللی حوزه مشق

index
یادداشت ها

حوزه پژوهش، محل درآمد مسئولان نیست

به نقل از خبرگزاری تیتر یک:

۲۳آذر ۱۴۰۰

 حوزه پژوهش، محل درآمد مسئولان نیست

 

پژوهشگران؛ حلالِ مسائل کلان کشور

اگر چالش‌های موجود در جامعه به شکل صورت مسئله علمی درآید، پژوهشگران و دانشمندان می‌توانند در حل آن کمک شایان توجهی به کشور کنند.

به گزارش گروه دانش “تیتریک”؛ فردین احمدی استاد دانشگاه فرهنگیان در یادداشتی اختصاصی برای “تیتریک” نوشت:

هفته پژوهش، فرصتی مناسب برای بررسی نقاط ضعف، قوت، دستاوردها و چالش های پژوهشگران در سطح کشور، سازمان ها و نهادها به شمار می رود.  حوزه پژوهش در تمام عرصه های حیات بشری دارای اهمیت است تا آن جا که بزرگان ما نیز بر آن تاکید کرده اند.

بدون تردید باید این مسیر، رو به رشد باشد نه اینکه دچار رکود شود.  بنابراین، محققان و پژوهشگران باید زوایای این امر مهم را بررسی کنند و برای رسیدن به قله های مورد نظر به مسئولان مشورت دهند.

یکی از نکات قابل توجه در امر پژوهش این است که عده ای با مشاهده پیشرفت فزاینده غرب در توسعه، تنها راه رشد و تعالی جامعه را اجرای مو به موی الگوی فرهنگی پژوهش کشورهای غربی در جامعه می دانند.

در مقابل این نظریه، بعضی افراد هم معتقدند باید ضمن بهره گیری از نقاط مثبت موجود در پژوهش های غربی، توجه داشت که لازمه ایجاد توسعه فرهنگ پژوهشی مناسب، تدوین نظام فرهنگی است که باید با توجه به اصالت های اسلامی و ایرانی شکل بگیرد.  نکته دیگر، توجه به اصول اخلاقی در پژوهش است.

اخلاقیات و ارزش ها، اجزای جدایی ناپذیر علوم اجتماعی و پژوهشگری است و بر همه مراحل و عناصر پژوهش تأثیر می گذارد. پایبندی به هدف پژوهش و رعایت امانت از جمله این اصول هستند.

یکی دیگر از نکات مهم در پژوهش های داخلی آن است که تعدادی از افراد که به عنوان پژوهشگر شناخته می شوند با استفاده از مافیای موجود در آن نهاد و یا دانشگاه، اجازه ورود و یا شناخته شدن افراد دیگر را نمی دهند.

همچنین در بسیاری از دانشگاه ها اساتید از دانشجویان خود برای انجام طرح های پژوهشی استفاده می کنند و این در حالی است که با وجود اختصاص مبالغ زیاد به این‌گونه طرح ها، مبلغی بسیار ناچیز به دانشجو داده می شود.

نکته بسیار تاسف بار دیگر در پژوهش های داخلی دورریز ۷۰ درصدی پایان نامه هاست که طبق آمار برای هر پایان نامه دوره ارشد حدود ۳/۵ میلیون و برای پایان نامه های دوره دکتری حدود ۱۷ میلیون تومان از بیت المال هزینه می شود.

ذکر این موارد هشداری است به مسئولان امر که نسبت به این گونه آمارها بی توجه نباشند و نیز به امر پژوهش کشور برای کسب عنوان یا درآمد نگاه نکنند زیرا چنانچه حمایت بیشتری از پژوهشگران صورت گیرد، همین پژوهش ها در حل بسیاری از معضلات کشور راه گشا خواهند بود.

7 بازدید
تصویر نویسنده
فردین احمدی

فردین احمدی دکتری فلسفه تعلیم وتربیت و برنامه ریزی و دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث از دیار استان زنجان و در استان تهران دوران کودکی و نوجوانی را سپری و درحال حاضر در شهر کرج زندگی می کند. ایشان معلم دانشگاه و کارمند آموزش و پرورش می باشد. یکی از موفق ترین کار آفرینان جوان در عرصه فرهنگ و هنر است.فعال رسانه از دیگر فعالیت های ایشان است که طی این سالها یادداشت ها و مطالب متعددی در رسانه های معتبر منتشر شده است. کتب و مقالات قابل توجهی از ایشان به انتشار رسیده است. در حال حاضر جوانترین ناشر کشور ایران و یکی از موفق ترین مدیران نشر در کشور ایران یعنی انتشارات بین المللی حوزه مشق می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *